Om probleemgedrag van de jongeren in kaart te brengen worden de ASEBA-vragenlijsten afgenomen bij de jongere, de ouder/verzorger, de mentor en de leerkracht. Binnen de ASEBA-lijsten zijn er verschillende versies:

 

Youth Self Report (YSR):
deze vragenlijst is voor jongeren van 11 tot 18 jaar. De lijst bestaat uit 112 vragen over probleemgedrag, een competentiegedeelte bestaande uit 7 vragen en 4 open vragen.

 

Child Behavior Checklist (CBCL):
de ouder/verzorger en mentor vullen de CBCL in voor kinderen van 6 tot 18 jaar. De CBCL bestaat uit 113 vragen over probleemgedrag van de jongere, 7 competentievragen en 3 open vragen.

 

Teacher Report Form (TRF):
deze vragenlijst wordt ingevuld door de leerkracht van jongeren van 6 tot 18 jaar. De lijst bestaat uit 113 vragen over het probleemgedrag van een kind en 10 vragen over schoolvordering en intelligentietests. Daarnaast zijn er nog 4 open vragen.

 

De gedragsprobleemvragen zijn gecategoriseerd in acht syndroomschalen:

  • teruggetrokken
  • lichamelijke klachten
  • angstig/depressief
  • sociale problemen
  • denkproblemen
  • aandachtsproblemen
  • regeloverschrijdend gedrag
  • agressief gedrag

Uit deze syndroomschalen kunnen twee ‘brede band’ groepen worden afgeleid: internaliserend probleemgedrag en externaliserend probleemgedrag. De lijsten worden afgenomen bij opname van de jongeren, bij de bespreking van het hulpverleningsplan negen maanden na opname en bij vertrek.

 

De YSR en CBCL maken ook deel uit van het follow-up interview dat bij vertrek, zes maanden na vertrek en anderhalf jaar na vertrek wordt afgenomen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. [ SLUITEN ]